071- 33 134 50

 

Nieuws 

 

 

We mogen weer!
15-01-2022
Beste deelnemers van de MTT (de Medische Trainingstherapie) en de ZT (Zelfstandig trainen) Allereerst de beste wensen voor 2022 van het team van Fysiotherapie Alkemade. Wij hopen dat het een Beweegrijk jaar mag gaan worden voor iedereen ! Het kabinet staat het hervatten van binnen sportactiviteiten weer toe. Dat is goed nieuws voor ons allen
Dit is waarom je negatieve gevoelens krijgt als je niet sport
04-01-2022
Als je langere tijd niet sport heeft dat allerlei gevolgen, legt neuropsycholoog Erik Scherder uit. Zo wordt de kans op hart- en vaatziektes en diabetes groter. "Verder zie je dat de doorbloeding veel lager is als je niet beweegt en sport." Dat heeft te maken met signaaloverdracht in de hersenen. "Bij een hogere doorbloeding werken je hersenen beter met elkaar samen. Hoe scherper je conditie, hoe beter dat gaat." Ook kan niet sporten een negatieve weerslag hebben op je mentale gesteldheid. "Negatieve gedachten kunnen een grotere rol spelen als je niet sport", vertelt Scherder. "Want als je veel sport, activeer je normaal gesproken netwerken en krijg je meer controle over negatieve gevoelens." Dus probeer ook in deze periode te blijven sporten! Lukt dit je niet alleen? Vraag onze praktijk of sportschool Hart 4 Health om hulp.
Lekker eten tijdens de feestdagen mag!
30-12-2021
Wij als fysiotherapeuten zijn van mening dat lekker eten absoluut hoort bij de feestdagen. Ook als je een dieet volgt. Je kunt beter je dieet 2 dagen laten vallen en daarna met goede moed weer oppakken dan je tijdens de feestdagen streng te houden aan je eetpatroon en daardoor sneller af te knappen op je dieet. Zorg er wel voor dat je voldoende blijft bewegen tijdens de kerstdagen! Nu deze dagen in klein gezelschap gehouden moeten worden geeft dit de mogelijkheid om even samen een rondje te wandelen voor het eten. Samen lopen geeft betere gesprekken dan zitten aan tafel, en geeft als je terug bent weer meer plezier in hetgeen je gaat eten.
Zet 7000 stappen per dag en je blijft langer gezond!
30-12-2021
Tien jaar geleden ontstond het idee dat je langer zou leven als je 10.000 stappen per dag zou lopen. Het was gebaseerd op niets. Maar nu is er wetenschappelijk bewijs dat 7.000 stappen per dag echt helpt om langer en gezonder te leven. 7.000 stappen per dag zetten op middelbare leeftijd kan de bloedvaten gezond houden en het risico op overlijden tot 70 procent verminderen, concludeert die nieuwe studie. De studie onderzocht een groep volwassenen tussen 38 en 50 die dagelijks minstens 7.000 stappen zette en ontdekte dat deze personen veel minder kans hadden om in het volgende tien jaar te overlijden. Het sterftecijfer onder deelnemers daalde met respectievelijk 63 en 70 procent in vergelijking met hun zittende leeftijdsgenoten. Het aantal sterfgevallen onder mannen daalde met 58 procent, en tot 72 procent onder vrouwen. Het effect van meer wandelen is voor vrouwen dus nog groter dan voor mannen.
Update nieuwe maatregelen
19-12-2021
Door de lockdown zullen wij een aantal dingen aanpassen, maar wij gaan niet dicht. Zie hieronder wat er wel of niet doorgaat: - individuele fysiotherapie gaat door. - acupunctuur gaat door - groepstrainingen op medische basis, dat wil zeggen welke gefinancierd worden door de zorgverzekeraar, gaan door. Dit zijn groepen voor bijvoorbeeld: copd, Parkinson en oncologie. - MTT (groepstrainingen) op abonnementsbasis gaan niet door t/m 14 januari. - ZT (zelfstandig trainen) op abonnement gaat t/m 14 januari niet door. Zodra er veranderingen zijn, zullen wij u hiervan op de hoogte brengen.